Fillarnisti: Suuri Reittipaljastus 2013!

29. huhtikuuta 2013

Suuri Reittipaljastus 2013!


Kesä tekee vääjäämätöntä tuloaan vaikka kevätkin on vasta alussa. Mutta kyllä sen tietää. Siellä se kesä jo väijyy kevään takana odottaen omaa aikaansa astua esiin. Kesän tulo tarkoittaa tietysti pyörämatkailijalle sitä, että on aika virittäytyä kesän pyöräreissun suunnitteluun jo ihan kohtalaisella tarmolla.

Viime kesänä tekemäni kolmen viikon Tour de Kesä 2012 -turneen (ja toki myös sitä edeltävänä kesänä tekemäni Tour de Juhannuksen, josta en muuten ole tänne kirjoittanut edes jälkikäteen oikeastaan mitään) jälkeen tein muutamia peruslinjauksia tulevan reissun osalta:

A) Suomessa on paljon metsää ja tieltä tarkasteltuna se näyttää joka paikassa suht samanlaiselta. Useamman kymmenen kilometrin pätkissä se alkaa myös näyttää varsin yksitoikkoiselta, etenkin jos matkan varrelle ei osu juurikaan mitään muuta nähtävää. Tästä syystä vuosi 2013 vie reissaajan pois metsätaipaleilta.

B) Vahvasti kohtaan A liittyen, reitin varrelta olisi tosiaankin mukava löytyä jotain katseltavaa ja syitä pysähdellä muutenkin kuin vain lepuuttamaan jalkojaan tai öljyämään ketjuja. Tästä syystä vuosi 2013 vie reissaajan reitille, jonka varrella toivon mukaan on ihmisiä, kyliä ja kaupunkeja hieman tiheämmässä.

C) Vaikka tällaisilla reissuilla matka onkin tärkeämpi päämäärää, ei matkan silti tarvitse olla itsetarkoitus. Ensimmäisellä pyöräreissullani kaksi vuotta sitten päivämatkaksi tuli muistaakseni keskimäärin 90 km ja samoissa lukemissa pyörittiin viime vuonnakin. Tuollaiset matkat ei sinänsä ole millään tavalla mahdottomia, mutta eikö hommaa voisi ottaa vieläkin rennommin. Etenkin jos B-kohdan odotusten mukaisesti matkan varrelle osuu paljon nähtävää, niin päivämatkaa voi huoletta lyhentää. Tästä syystä vuosi 2013 muokkaa reissaajan reitin pätkittymään huomattavasti aiempaa lyhyemmiksi etapeiksi.

D) Viime kesän reissun yhtenä ajatuksena oli, että matkaan lähdettiin pyörällä jo heti omalta pihalta ja sinne myös palattiin omin voimin. Koska samoja tien pätkiä on tylsä tahkoa joka kesä ja lähitienoot alkavat muutenkin jo olla tuttuja, niin mielellään sitä aloittaa reissunsa suoraan uusissa maisemissa. Tästä syystä vuosi 2013 vie reissaajan julkisen liikenteen avittamana sinne, mistä matkan haluaa alkavan.

E) Reissaajaa avittavaan julkiseen liikenteeseen ei kuulu VR. Tästä päätöksestä on suurimmaksi osaksi kiittäminen viime kesän ”tuunaamme pyöräsi uuteen uskoon” -episodia, jonka ansiosta VR ei enää saa minulta kannatusta pyörän kera matkatessani. Myös aiemmin pyörä + juna on tuntunut jotenkin hankalalta yhdistelmältä. Tästä syystä vuosi 2013 vie reissaajan kokeilemaan Matkahuollon palveluja. Ja hei, onhan bussilla meneminen nyt enemmän maakuntamatkailua kuin junassa istuskelu.

Näillä edellä mainituilla reunaehdoilla ja tiukalla pohdinnalla tämän kesän pyöräreissuni suuntautuu alueelle, jonka ansiosta reissu kantaa nimeä...

TOUR DE POHJANMAA!


Tuolta Vaasan ja Oulun väliseltä pätkältä luulen löytäväni mielenkiintoista nähtävää sopivin välimatkoin ja liikkuvani aiemmista reissuista poikkeavissa maisemissa. Näitä toiveita tukee ihan jo sekin, että tuolla päin ei kovinkaan usein ole tullut käytyä ja listalla on jo nyt useampi kohde, jossa en ole käynyt koskaan. Odotukset ovat siis realistisen optimistiset. Pituutta matkalle tulee tämänhetkisten laskelmien mukaan reilu 500 km (siis noin 800 km vähemmän kuin viime vuonna) ja se keskimääräisen päivämatkan lyhentäminenkin vaikuttaa lupaavalta, sillä niiltä osin laskelmat ennakoivat 65 kilometrin etappeja. Onko tämä nyt sitä downshiftausta? Jonkinlaista kohtuullistamista ainakin.

Tällaisilla suunnitelmilla siis mennään kesää kohti. Oikeastaan suunnitelma on jo niin pitkällä, että mahdollisia majapaikkojakin on jo tullut selviteltyä ja niitä käyntikohteitakin merkkailtua ylös. Käytännössä siis suunnittelu on ikään kuin viimeisiä hienosäätöjä vaille valmis, vaikka tässä ei mikään kiirus vielä olekaan. Reissu siis ajoittuu heinäkuun loppupuolelle. Katsellaan niitä tarkempia päiviä sitten kun päästään vielä vähän lähemmäs sitä nurkan takana odottavaa kesää.


2 kommenttia:

pk kirjoitti...

Pyöräilin viime kesänä melkein samaa reittiä. Maasto oli melko tasaista ja tiet suoria, mutta merta näkyi yllättävän vähän - toisin kuin karttaa katsomalla olisi luullut. Siis on sitä pusikkoa tuollakin ihan riittämiin. Toisaalta jos malttaa polkea kohtuullisia päivämatkoja, ehtii rannallakin välillä varmasti poiketa...

Linja-auto on mielestäni etenkin pyörän kuljetuksessa suositeltava vaihtoehto lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla, juna ehkä pitkillä. Pyörän kuljettaminen on yleensä halvempaa bussissa kuin junassa, joskus jopa ilmaista.

Fillarnisti kirjoitti...

Joo en mie sentään jatkuvaa merinäköalaa reissulta odota. Maisemat kuitenkin ylipäätään varmaan jonkin verran ainakin eroaa tosta Keski-Suomen läpi menemisestä, johon aiemmat reissut on keskittyny.

Eniten vaakakupissa kuitenkin painaa se, että pääsee alueelle missä ei juurikaan oo tullu millään kulkupelillä mentyä, joten paljon uutta on varmasti edessä. Ja toki toi päivämatkojen lyhentäminenkin tuo uuden näkökulman hommaan.